صندوق های بازارگردانی چیست و چه مزایایی دارد؟
در این مقاله به سوالات زیر پاسخ می دهم:
– بازارگردانی چیست؟
– وظایف بازارگردان ها چیست؟
– صندوق بازارگردانی چیست؟
– مزایای صندوق بازارگردانی چیست؟
در بازار بورس ایران گاهی شرایط به نحوی است که افراد با صف های خرید یا فروش مواجه می شوند. به همین علت قدرت نقدشوندگی بازار کاهش پیدا میکند. در این مواقع بسیاری از افرادی که قصد فروش سهم خود را دارند قادر به انجام این کار نمی شوند. با ورود صندوقهای بازارگردانی این شرایط متعادل خواهد شد. چون بازارگردان ها اجازه نمی دهند عرضه و تقاضا به صورت رها شده در بازار قرار گیرد. هر شرکتی که وارد بازار بورس می شود باید یک یا چند بازارگردان داشته باشد. آنها در شرایط مختلف بازار از سهام شرکت حمایت می کنند.
بازارگردانی چیست؟
بازارگردان، کارگزار یا معامله گری است که با کسب مجوز لازم، با تعهد به افزایش نقدشوندگی و تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین و تعیین دامنه نوسان قیمت آن، به خرید و فروش اوراق می پردازد. این افراد با کمک دانش و تخصصی که دارند عرضه و تقاضا را کنترل کرده و بر بازار مسلط می شوند.
وظایف بازارگردان ها چیست؟
– افزایش نقدشوندگی و تنظیم عرضه و تقاضا در بازار
– کنترل قیمت اوراق بهادار در محدوده مشخص و جلوگیری از نوسانات شدید آن
صندوق بازارگردانی چیست؟
صندوق بازارگردانی یکی از کاربردی ترین انواع صندوق های سرمایه گذاری در بازار است.
یکی از فاکتورهای مهمی که در بازار نباید دستخوش تغییرات غیر واقعی شود، “ارزش سهم” است.
صندوق بازارگردانی به این موضوع به عنوان یکی از اهداف خود نگاه میکند. هر بازارگردان در بورس وظیفه دارد از قفل شدن قیمت در صف خرید و فروش جلوگیری کند. صندوق های بازارگردانی مقدار قابل توجهی از سهام شرکت های فعال در بازار سرمایه را در اختیار دارند و هر وقت که لازم باشد با آن خرید و فروش را انجام میدهند.
مزایای صندوق های بازارگردانی چیست؟
– کاهش کارمزد و هزینههای معاملات صندوق به واسطه معافیت هایی که برای صندوق های بازارگردانی در نظر گرفته شده است.
– کاهش محدودیت های اعطای اعتبار دهی و تسهیلات به صندوق
– در اختیار قرار دادن ایستگاه معاملاتی برای انجام معاملات
– ایجاد تعادل در بازار و دور کردن بازار از نوسانات شدید
– از بین رفتن صف های قفل شده خرید و فروش و افزایش نقدشوندگی در بازار
هر شرکتی که وارد بازار بورس می شود باید:
- یک یا چند بازارگردان داشته باشد.
- حضور بازارگردانان نباید به صورت مقطعی و محدود به یک دوره خاص باشد.
- بازار گردانها باید همیشه در بازار سرمایه حضور داشته باشند.
اگر قوانین تشویقی مانند تخفیفات کارمزدی، حق اطلاع از قوانین مهم شرکت، حق رای در جلسات هیئت مدیره شرکت ها و … برای بازارگردان ها و صندوقهای بازارگردانی در نظر گرفته شود و بازارگردانی به سبک درست انجام و سودآوری آن تضمین شود، شاهد خواهیم بود که همه نمادها به صورت داوطلبانه بازارگردان داشته باشند.
البته بازارگردانی نباید فقط برای سهم های بزرگ و شاخص ساز انجام شود، بلکه تمام شرکت ها نیاز به بازار گردان دارند و این در همه دنیا رایج است.
ما و تیم کاریمان در استارت لایف در کنار شما هستیم تا بهترین روش های سرمایه گذاری را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.
دیدگاهتان را بنویسید